-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1378 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

برخي از اصول و ريشههاي اختلاف بين انسانها، چيست؟
1ـ اختلاف در انتخاب وسيله با اتّحاد در هدف. نظير اينكه چند نفر در اينكه بايد زَمين شخصي را براي زراعت شخم كنند اتّحاد نظر دارند، ولي در اينكه كار شخم با كدامين وسيله بايد باشد، اختلاف دارند. اين نوع اختلاف در حيات بشري بسيار شايع و فراوان است، چه در امور مادّي و چه در واقعيّات معنوي.
2ـ اختلاف در خود هدف كه مثلاً آيا فعّاليّت هنري فقط بعنوان اين كه هنر است ميتواند هدف قرار داده شود؟ همچنين آيا علم بدانجهت كه علم است ميتواند هدف واقع شود؟
3ـ گاهي اختلاف در تعيين هدف از ميان حقائق مختلفي است كه براي هدف بودن طرح شدهاند. مانند اينكه اشخاصي ميگويند: هدف از اين زندگاني عبارت است از حدّاكثر برخورداري از لذّت، و جمعي ديگر ميگويند هدف عبارتست از احساس سعادت در اين زندگاني، عدّهاي ديگر ميگويند: هدف عبارتست از كمال وجودي كه در نهاد انسانها احساس ميگردد.
4ـ اختلاف صوري كه عبارتست از اتّحاد در حقيقت و اختلاف در شكل و صورت، مانند اتّحاد در لزوم آماده كردن محيط براي زيست با اختلاف در شكل آن.
5ـ اختلاف در تفسير، باين معني كه واقعيّتي در روياروي اشخاص قرار گرفته است و اصل وجود آن واقعيّت مورد وحدت نظر است، و اختلاف در تفسير و توضيح آن است. مانند پديدة حيات كه بعنوان يك واقعيّت پذيرفته شده است ولي در تفسير آن از نظر هويّت و ارزش مورد اختلاف نظر ميباشد.
6ـ اختلاف در علل وجودي يك واقعيّت. در اين نوع اختلاف هم، اصل واقعيّت مورد وحدت نظر است، حتّي ممكن است اشخاص در تفسير هويّت و ارزشهاي آن نيز تا حدودي اتّفاق نظر داشته باشند، ولي در اينكه علل طبيعي و غيرطبيعي حيات چيست، دچار اختلاف نظر باشند.
7ـ اختلاف ناشي از موضعگيريها در برابر واقعيّتها. سادهترين مثال براي اين اختلاف قرار گرفتن اشخاص در برابر اجسام با فاصلههاي مختلف است. كسي كه در نزديكي كوهي مرتفع ايستاده و بآن كوه مينگرد، قطعاً آن كوه را بلندتر از كسي خواهد ديد كه از فاصلة دور بآن مينگرد. اين قسم از اختلاف بحسب موضعگيريهاي متنوّع، بسيار فراوان ميباشد مانند اختلاف در موضعگيريهاي طبيعي، قرار دادي، ارزشي، فرهنگي، و زماني و غير ذلك.
8ـ اختلاف ناشي از گرايشهاي آرماني در زندگي.
9ـ اختلاف ناشي از اعتقادات ديني و مكتبي، اجتماعي و سياسي و غيرذلك.
10ـ اختلافات ناشي از كمّيّت و كيفيّت معلومات و تجارب در زندگي و پديدههاي آن.
بطور كلّي هيچ يك از اين اختلافات بجز اختلاف نوع سوم هر اندازه هم شديد بوده باشد، ماداميكه مستند به خود محوري نباشد ضرري به انسانها وارد نميسازد. بلكه اگر اين اختلافات با بصيرت كامل تعقيب شود، قطعاً به هماهنگيهائي معقول منتهي ميگردد كه خود موجب پيشرفتهاي مادّي و معنوي ميگردد.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 15
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.